Book en tid

opkald

Slip dit ubehag, rygsmerter, idrætsskader, hovedpine, stress og meget mere.



Telefon hverdag bedst mellem kl. 8.30 - 9.30
Chi-kung Workshop
Tilmeld dig til Nyhedsbrev
* = Obligatorisk felt

Drevet af MailChimp!

Tai Chi Chuan

chi”Supreme Ultimate Fist ” eller på dansk “skyggeboksning”chi

I modsætning til Zhan Zhuang Chi Kungens stationære stillinger er Tai Chi stille og rolige bevægelser.

De meget langsomme og vridende bevægelser løsner op for spændinger og blokeringer i kroppen. Kroppen bliver blidt og roligt masseret og strukket igennem, alle leddene bliver rørt og smurt. Alle bevægelser er opbygget efter de 3 cirklers princip og er gerne kopieret af efter forskellige dyrs bevægelser, bevægelserne i de forskellige serier har derfor ofte fået dyre navne. F.eks. stryger påfuglens hale, tranen der spreder sine vinger.

Ligesom Tai Chi har en styrkende virkning på kroppen har den også en dyb virkning på nervesystemet. Folk der laver regelmæssig Tai Chi forbedrer deres koncentrationsevne, koordinationsevne og den indre ballance
Tai Chi bliver også kaldt bevægende meditation fordi både krop og sind er så afslappet.

I Kina er Tai Chi brugt igennem mange årtusinder til at hjælpe på kropslige problemer som dårlig ryg, muskelskader, gigt, dårlig fordøjelse, kredsløbsproblemer, astma og vejrtrækningsproblemer m.m…
Der findes mange stilarter indenfor Tai Chi, de har alle navn efter den familie som har lavet stilen – formen. De mest kendte stilarter er: Chen, Yang, Wu og Shin. Hver af dem har sine øvelser som kommer i bestemte sekvenser i flydende kontinuerlig bevægelse.

Vi har praktiseret Yang stilens 3 forme siden 1988 og været igennem de forskellige niveauer, inden vi startede rigtig på Zhan Zhuang Chi Kungen. Yang stilen har vi lært af Tommy Iversen og ikke mindst Ole Eskildsen.

Mester Lam Kam Chuen´s ”The small Cirkle Form” (lille cirkel serien ) er den Tai Chi form, vi benytter nu sammen med Ba Duan Jin øvelserne .
Ba Duan Jin øvelserne er en enestående serie af øvelser udviklet af de gamle kinesere for at styrke de indre organer og energi banerne (meridianbanerne). De udøves endnu i dag af kinesere overalt i verden. Øvelserne kaldes mange ting bl.a. ”Otte strimler brokade” eller ”Otte kostelige øvelser”. De er specielt designet til at udstrække, løsne og massere muskler og sener, så man kan forberede kroppen til øget energi.

Disse øvelser har en fantastisk virkning på kroppen, hver eneste en af dem påvirker og intensiverer energistrømmen overalt i en eller flere specifikke meridianer, på den måde vil regelmæssig eller rettere daglig brug af øvelses serien gavne hele kroppens energisystem og dermed de indre organer som gennemløbes af disse meridianer.

Man oplever stille og roligt at kroppen giver slip for spændingerne og det er meget almindeligt at man føler en usædvanlig prikkende, skælvende og snurrende fornemmelse sammen med en meget varm følelse, det er tegn på at kroppen arbejder på at skabe bedre cirkulation og balance.